Bohussalongen 2025/26

Nu är det äntligen dags att ansöka om medverkan i Bohussalongen 2025! Sista dag för att anmäla dig är 1/11. Tillsammans med Bohusläns museum ser vi i december fram emot att bjuda in till en salong med en mångfald av uttryck, tekniker och material från konstnärer i olika åldrar. För en sådan salong ska bli av behöver vi ett stort underlag – kanske är det just din konst som slutar upp i årets upplaga. Själva utställningen öppnar 6:e december. Välkommen!

Bohussalongen 2025

Anmälningsperiod 6/10 – 1/11

Vad krävs för att jag ska få ansöka till Bohussalongen 2025?
Du behöver vara verksam i Bohuslän. Lägsta ålder för att delta är 16 år. Om du uppfyller dessa krav är du välkommen att ansöka till Bohussalongen 2025.

Hur många verk får jag anmäla?
Du får ansöka med högst 3 verk i valfritt medium. Verken ska inte tidigare ha varit offentligt utställda.

Vad kostar det?
En anmälningsavgift på 150 kr ska betalas av varje sökande. Avgiften betalas med Swish till 123 597 80 77 samtidigt som du skickar in din anmälan till Bohussalongen 2025. Märk betalningen med “Bohussalongen 2025” och ditt namn.

När är sista ansökningsdatum?
Digital inlämning pågår fram till 1/11.

Hur ansöker man?
I den blå rutan, ovan till höger, så klicka på ”Läs mer” så kommer du direkt till anmälningsformuläret, fyll i ansökan komplett och bifoga de filer på verket/verken du vill anmäla. OBS. Ansökningsformuläret måste vara korrekt ifyllt och betalt för att ansökan ska behandlas.

Vad händer med mina insända fotografier/filer efter jurybedömningen?
Fotografierna/filer returneras inte till dig som avsändare, inte heller har vi möjlighet att bevara detta material. Att du sänder in fotografier/filer i ansökan betyder att du ger arrangörerna tillstånd att publicera bilden/bilderna på sina webbplatser utan ersättning. Det betyder också att du godkänner att fotografiet erbjuds till pressen för fri publicering i samband med mediebevakningen av Bohussalongen. Filer och fotografier från icke-antagna konstnärer raderas.

Vilka är årets jury?
Årets jury består av Marcus Appelberg och Helena Pernow, båda verksamma konstnärer, samt Simon Skatka Lindell som representant för Bohusläns museum.

När och hur får jag veta om jag blivit antagen?
Juryns utslag publiceras i början av november. De som har antagits meddelas per epost av Uddevalla Konstförening och där får du även närmare information om inlämning av antagna verk, rutiner vid eventuell försäljning osv. Du ska själv namna ditt verk på verkets baksidas vänstra nedre hörn med ditt namn och verkets titel.

Kontakt vid frågor
Kontakta huvudarrangören Uddevalla konstförening: uddevallakonstforening@gmail.com
Museets kontaktperson: simon.lindell@bohuslansmuseum.se
Museets kontaktperson för digitala frågor: frederick.lofdahl@bohuslansmuseum.se