Om modern nordisk konst

Bera Nordals föredrag om utveckling av landskapsmåleriet från 1800-talet fram till idag.

MODERN NORDISK KONST.
Uddevalla Konstförening i samarbete med Föreningen Norden och Bohusläns Museum, fick besök av Akvarellmuséets chef, Bera Nordahl som pratade om den nordiska konsten med fokus på landskapsmåleriets utveckling.
Att måla landskap var vi sena med i Norden, långt efter övriga Europa. Danmark blev först med att visa att landet är vackert, tänk bara på Kröyers vackra strandmålningar från Jylland. I Sverige målade Marcus Larsson det dramatiska ljuset i norr och Bruno Liljefors började måla vinterlandskap med djur. Att August Strindberg på 1890talet målade verk mycket inspirerat av Turner och ljuset glöms ofta bort. Gustav Fjaestads vinterlandskap och Harald Sohlbergs nattmålningar bland flera andra landskapsmålare. Bera Nordahl nämnde också Munch som en av världens största konstnärer, vars målningar visade människans litenhet och naturens överväldigande.
Bland de isländska konstnärerna finns bl.a. Kjarvals målningar av lavatäcket från 1940talet. Konstnärer som börjat skapa verk i naturen är Smithson och Christo som fått stora rubriker i världen.
Mot slutet av föredraget lyfte hon fram akvarellens mästare, Lars Lerin, som kan visa på melankolin i naturen i sina verk.
Ett intressant föredrag som de ca 60 närvarande uttryckte stor uppskattning för.