Från trädgårdstomtar till Trump Tower

Föredrag av galleristen och konstläraren Sinischa

Sinischa från Strömstad höll en föreläsning om sin konst m.m. Se även hans hemsida – klicka på ”Läs mer” i den blå rutan

Här följer ordförandes referat av föredraget:
Uddevalla Konstförening har haft uppskattat besök. I Hörsalen på Bohusläns Museum med gott om utrymme för de mellan 40-50 i publiken, fick konstnären Sinisha Buzonovic berätta om sin verksamhet. Humoristiskt, underhållande och med stor energi ledsagade han de närvarande från sin bakgrund i Kroatien till Strömstad, där han nu bott i 30 år. Företagsam bildlärare, galleriägare, konstnär – ork och kreativitet verkar räcka till allt. Alla material och tekniker, abstrakt eller realistiskt, fungerar i händerna på denne mångsysslare som värnar om konst, kultur och människor. Han berättade och visade bilder på vitt skilda verk ur sin digra repertoar, fick publiken att skratta och vilja se mer. Logotyper, nordiska wunderbaum, inredningskonst på väggarna i köpcentrum, en hällristningsskulptur som kör en kundvagn, ett konstverk av en pizza!! Fantasi och kreativitet finns i överflöd hos denne konstnär som tagit Bohusläns hällristningar till sitt hjärta och han har bl a fått göra minnesgåvor, skulpturer föreställande hällristningsfigurer, till VM i orientering och till VM i bowls. Uddevalla har han förevigat i form av julkort med tomtar på torget, på Gustavsberg, på båtfärd m fl. Han har också varit delaktig i designen av Tändsticksasken på övre delen av Kungsgatan.
Efter föredraget genomförde konstföreningen sitt årsmöte.
Christina Gustafsson