Skokloster 3-4/9 konstresa

Kulturresa till Skokloster, Lasse Åbergs museum samt Open Art i Örebro 3-4/9

3-4 sept.
3-4/9 var konstföreningen på en helgresa som först ställdes till Skoklosters slott från 1600-talet. Greve Wrangel som lät bygga slottet var en storsamlare som lämnade sina skatter till eftervärlden. Förutom all praktfull utsmyckning av tak och väggar och stora målningar och porträtt i slottets alla rum, fanns en rustkammare smockfull med vapen, rustningar och uppstoppade exotiska djur! Silver, pampiga serviser och underbart vackra möbler och skåp fanns överallt att se och beundra och inte minst målningen ”Vertumnus” från 1500-talet av Guiseppe Arcimboloo.
Efter middag och övernattning for vi till Bålsta och Lasse Åbergs Museum. Redan utanför muséet var det speciellt när vi möttes av stora konstgjorda zebror och en damm med en jättestor banankontakt! Glada skrik hördes från lekplatsen när barnen åkte rutschkana inuti en jättebanan eller gungade på en banangunga.
Tack vare en kunnig och utmärkt guide fördes vi in i seriernas spännande utveckling över tid och förvånades över hur många stora konstnärer som influerats eller använt sig av mer eller mindre tydliga seriefigurer i sina verk. Eller hur serietecknare humoristiskt kunnat använda sig av en del konstverk som fick oss att skratta gott. Lasse Åberg hade själv gjort en bild med texten: Some Art is so serious it make´s you laugh! På den bilden ser man en karikatyr av Lasse som fullständigt vrider sig av skratt. Tyvärr fanns inte den bilden att köpa annars hade den passat bra i en del konstsammanhang. Men Lasse Åberg själv dök upp på muséet och signerade glatt allt vi köpte och ställde upp på fotografering.
Resan fortsatte till Örebro med Open Art. Under ett par timmar vandrade vi runt på egen hand och såg överallt konstverk i alla former och färger. I en park fanns en mängd vargar i olika storlek och färg – i Svartån flöt en konstgjord ö full med blåa djur, både vilda och tama. Svartån utnyttjades flitigt av konstnärerna – i en del flöt vita figurer i form av isberg, en jättepotatis m m. Flera av de mer än 80 konstverken hade sitt ursprung i hur pandemin påverkat oss med större avstånd till varandra eller med mer närmande till djur och natur.
Vår konstresehelg avslutades på hemvägen med en utlottning av två roliga verk av Lasse Åberg.
En fin helg med mycket konst och tur med vädret.