Slow Art I

En chans att stanna upp och begrunda ett konstverk - denna gång: "Kroppen och jaget"

Ett arrangemang av Bohusläns museum

Tillsammans med konstpedagog Birgitta Åhlund, Bohusläns museum, provade vi ett nytt grepp på konstupplevelsen genom att samlas kring ett utvalt konstverk och fördjupade oss i en tematik. Konstverk och teman väljs utifrån pågående utställningar. Med inspiration av begreppet Slow-Art lät vi konstverken bli en ingång till reflektion och eftertanke mitt i vardagen. En timme med endast ett konstverk, denna gång en skulptur av Tove Kjellmark med tillhörande filmsnutt som finns med i utställningen ” In the mirror”. Det var skönt att ha hela uppmärksamheten på ett enda verk och få associera fritt och spontant få uttrycka de tankar och känslor som konstverket väckte.
Det var en fin stund mitt i vardagen och vi ser fram emot mer Slow Art.

Slow Art handlar om perspektiv på tid och tillverkningsprocesser. I det moderna samhället, som i hög grad drivs av kortsiktig ekonomisk vinning, indikerar företeelser som kallas slow ett medvetet avståndstagande från rådande värderingar och förhållanden. Beteckningen återfinns också i en rad olika sammanhang i vår tid – som slow food i motsats till fast food – och sammanfattas vanligen med Slow Movement.Beteckningen Slow Art initierades av konstnären Tim Slowinski 1978, som en kritik mot att konst konsumerades som vilken vara som helst.