Vinet i konsten

Caravaggio: Bacchus

Vår traditionella mix av nya intryck för både smaklökar och ögon/öron.

Onsdag 16 november kl 18.00. Hörsalen Bohusläns museum
VINET I KONSTEN.
Konstnär Rory Botha och munskänk Bert-Ove Larsson förnöjde medlemmarna till kropp och själ med spännande konst och matchande dryck. vs.

De första videoklippen var av en engelsman, David Shrigley, vars enkla underbara humoristiska teckningar lockade till skratt och till detta serverades ett vitt vin, Gimme, Gimme, Gimme, Riesling från Sverige vars etiketter präglades av teckningar och göteborgshumor.
Sedan följde sydkoreanen Kim Jung som i rasande fart gjorde tuschteckningar med otrolig detaljrikedom som till sist blev en överraskande svartvit helhet. Så läckert! Till detta serverades ett vitt vin, Neroameta, Aglianico, Italien,vars svartvita etikett harmonierade med konstnärens teckning
Ett värmande rött vin med mycket smak, Lionheart of Barossa, Shiraz från Australien, fick vi smaka på när vi fick se Chiharu Shiota från Japan, förvandla ett skrovligt, kalt rum. Med hjälp av rött garn fyllde hon hela rummet och gjorde om det fula kala till en mysig varm grotta. En förvandling som accentuerades i vinets smak och värme. Denna konstnär hade en utställning på Göteborgs Konstmueum för några år sedan.
Sist i raden av konstnärer kom Jillian Edelstein, fotograf från Sydafrika, just nu aktuell med sina fotografier på Liljevalchs i Stockholm. Rory visade flera av hennes porträttfoton av kända personer som t ex Nelson Mandela och Desmond Tutu men också svartvita foton av helt vanliga människor i gatumiljöer – foton som mer sätter fantasin i rörelse. Till detta fick vi smaka ett rött vin från sydafrika, Aslina Cabernet Sauvignon. Gjord på den första vingården med svart ägare,