Vin och konst

Caravaggio: Bacchus

Vi arrangerar 17/11 tillsammans med munskänkarna ett möte mellan olika vinkaraktärer och konstuttryck. Medlemskap krävs

Vi arrangerar denna spännande blandning av vinkaraktärer och konstuttryck tillsammans med Munskänkarna. Rory Botha och Bert-Ove Larsson guidar oss i denna populära programpunkt. Endast för medlemmar. Entré 100 kr per person.

I år kunder vi genomföra vårt populära arrangemang, Vinet i konsten, i samarbete med Munskänkarna. Konstnären Rory Botha visade konst av Takashi Murakami, Janet Echelman, Patrick Dougherty och Liu Xiaodong. Stora målningar av Murakami med massor av arhats, tunna, lätta tygslöjor högt upp i luften (Echelman), stora skulpturer flätade av pil (Dougherty), stora målningar fulla av liv som rakt av visade verkligheten runt konstnären (Liu). Det var fantastisk konst som många av oss aldrig tidigare sett.
Till detta kunde munskänken Bert-Ove Larsson servera viner som accentuerade till detaljer i konstverken och förhöjde upplevelsen. Lätta, vita viner från Italien som fint följde några av konstverken.
Dryga 80-talet medlemmar deltog i denna fina, gemytliga kväll som blivit något av en tradition. Ett stort tack till Munskänkarna för gott samarbete.

Konstnärer och respektive vin var denna gång:
Takashi Murakami- japanese pop artist
7720, Casalforte, Prosecco Extra Dry, 89:- (Butik Torp)

2. Janet Echelman- textile installations
6047, Cecchi, Vernaccia di San Gimignano, 2019, 119:- (Beställning)

3. Patrick Dougherty’s Stickwork
78284, Langhe Rossese Bianco, Josetta Saffirio, 2020, 139:-(Beställs i lådor om 6 st.)

4. Liu Xiaodong – en kinesisk konstnär
71529, Chinon, Cuisine de ma Mere, 2020, 129:- (Beställning en finns i butik på Överby)