Vävda Rum

Med fortsättning 26/8 finns den digitala utställningen Vävda Rum att beskåda i centrum. Vi kommer även 26/8 att finns vid nedre delen av Kungsgatan med informationsblad m.m. klockan 11.30 -13.30 Själva utställningen pågår till 30/9

Vävda rum är i Uddevalla !
En unik utställning som består av 10 AR-konstverk, utförda av kända svenska konstnärer som gör konstverk med hjälp av AR (Förstärkt Verklighet). Utställningen pågår samtidigt i 130 av Sveriges kommuner 20/5 – 30/9. Du kan ta del av verken genom appen Vävda rum. Appen och de 10 konstverken har tagits fram genom Riksförbundet Sveriges Konstföreningar. Uddevalla Konstförening sköter val av platser för konstverken, information och övrigt lokalt arbete i kommunen.

Bruksanvisning till Vävda rum.
1. Du behöver ladda ned appen Vävda rum från det ställe du brukar ladda ned appar. Appen behöver få tillgång till kamera,högtalare, mikrofon och din position
2. Även i appen finns en karta över var verken är placerade i centrum.
3. Gå till valfritt verk. I kartan i appen ser du symboler för varje verk.
4. När du är i närheten av verket dyker en meny upp.
5. När du trycker på ett verk i menyn så börjar det laddas ned till din mobil.
6. Du får sedan upp en stiliserad bild på en mobiltelefon i din mobil – den innebär att du ska rikta mobilen åt olika håll.
7. Efter en kort stund framträder verket på den plats det finns.
8. Tag dig tid att gå omkring och se verket från olika håll och hur de förändras, en del verk kan du tala med, putta på och se
reaktionerna. Alla verk är dock inte interaktiva.
9. Klicka uppe i höger hörn på skärmen så går du ur verket och kommer tillbaka till kartan eller välj annat alternativ.
10. Se till att din mobil är fulladdad innan du börjar gå till verken. Det är inte fel att ha med en powerbank så du kan ladda
mobilen om du väljer att se alla verk vid ett tillfälle.
11. Flera verk innehåller inte bara rörliga bilder utan även ljud som spelas upp,därför är detbra att ha med sig hörlurar till mobilen.

Vid ev. problem så stäng av appen innan du går vidare till nästa verk och väl där startar du appen igen. Uppdatera appen eftersom den utvecklas successivt under hela utställningstiden.

I den blå rutan ovan (ovan om du använder dator, nedan om du använder mobil) kan du klicka på länken Kort beskrivning av verken och karta över dem.
Förutom alternativet i appen Vävda rum ” Konstverk.” så finns betydligt mer information om verken, konstnärerna och AR-konst på Riksförbundets hemsida, https://www.sverigeskonstforeningar.nu/projekt/vavda-rum-utstallning-med-ar-konst/ eller välj ”Länk till Riksförbundets information” i den blå rutan .

Uddevalla Konstförening hoppas du får många fina och ovanliga upplevelser!

Uddevalla Konstförening arbete med Vävda rum har fått ekonomiskt stöd av Uddevalla kommun för det lokala arbetet. Riksförbundet har fått projektstöd för sin del av Vävda rum av Svenska Postkodsstiftelsen.